No Egg

Jag lyckades!

Trots att jag älskar choklad och bakverk och framförallt bakverk av choklad så har jag aldrig ätit kladdkaka! Det är nämligen någon som kommit på den briljanta idén att ha ägg i, högst oturligt då jag är allergisk...

Förra året gjorde jag några tappra men misslyckade försök att göra min egna. Idag var det dags igen.
Skam den som ger sig!

Jag letade fram mammas recept (med ägg i) tog fram alla ingredienser och började.
Efter två misslycade smakprover hittade jag äntligen en fungerande sammansättning, tredje gången gillt är så sant som det är sagt!

Här kommer receptet för alla som vill testa en äggfri kladdkakeimitation.
Jag kan inte säga att det smakar som vanligt eftersom jag inte vet men för mig duger det alldeles utmärkt.


Kladdkaka:

75 g smält smör
1 dl socker
1 msk sirap
1 tsk No Egg-pulver (är ungefär som en blandning av potatismjöl och bakpulver.
Varsågod för den som vill att hitta ett recept på det istället!)
3 msk matlagningsgrädde
3 msk kakao
1 dl mjöl

Grädda i 175˚ ugn under ca 15 min.

Lycka till & Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0